top of page
  • Foto van schrijverÖmer Guney

Interview in De Standaard over aangepast gamen

Maandag is er een artikel verschenen in De Standaard waarin Wim De Backer van Modem en mij werden geïnterviewd over hoe mensen met een fysieke beperking kunnen gamen. De aanleiding hiervoor was Gameforce, de gaming beurs in Brussel waar ook Modem aanwezig zal zijn met een stand over aangepast gamen.


Gaming is al heel lang mijn hobby. Toen ik nog maar een kleuter was, hadden we thuis een Playstation 1 waarop ik graag Toy Story speelde. Ondanks dat het een platforminggame was waar je veel moest springen om verder in het spel te geraken en ik niet kon springen, vond ik het toch leuk om te spelen. Ik vond het plezant om als Buzz rond te lopen op de vloer van Andy's kamer. Maar toen ik de controller moest afgeven aan mijn broer, was ik altijd geïnteresseerd in de andere locaties in de game en keek ik hoe mijn broer naar de zolder, de woonkamer beneden, de garage en de achtertuin ging.


Ik was ook een vervelende backseat gamer. Ik keek graag hoe mijn broer verschillende spellen uitspeelde, maar ik moeide me ook wel eens als ik zag dat hij de verkeerde kant op ging. Eigenlijk kan ik wel stellen dat ik graag let's plays bekeek nog voor YouTube bestond.


Dus aanvankelijk, wanneer ik zelf wou spelen, was ik zeer afhankelijk van de spelopties en het soort spel om een bepaald spel te kunnen spelen of niet. Maar dat veranderde toen ik de PC ontdekte.


Op de PC zijn er heel veel aanpassingsmogelijkheden. Thuis hebben we een zelfgemaakt laag tafeltje waarop mijn toetsenbord staat zodat ik er met mijn rechtervoet aan kan. De meeste spellen geven je de mogelijkheid om alle bedieningsknoppen te veranderen. Zo kan ik aan de belangrijkste toetsen met mijn rechtervoet. Het eerste spel dat ik echt kon spelen, was Assassin’s Creed 2. In dat spel bereikte ik nog steeds een punt waar ik vast kwam te zitten, maar ik kon wel de meeste activiteiten in het spel doen tenminste. Het spel speelt zich af in Rome in de Middeleeuwen en wat ik graag deed was door de straten lopen en de gebouwen beklimmen.


Een van mijn favoriete spellen is No Man’s Sky. Zeker op technisch niveau is het zeer indrukwekkend vind ik persoonlijk. Het spel heeft namelijk een absurd aantal planeten die allemaal bewandelbaar zijn voor de speler. In het spel verken je planeten, produceer je goederen en drijf je handel. Maar toen het pas uit was, moest je het spel spelen in first-person-view. Dit betekende dat je met je ene hand via het toetsenbord het karakter moest bedienen terwijl je andere hand met de muis de camera bewoog. Vroeger was het in third-person-view-games de norm dat de camera automatisch meebewoog waardoor je het gemakkelijker met één hand (of voet) kon spelen. Maar deze norm valt om een of andere reden jammer genoeg steeds verder uit de mode. Ik kon No Man’s Sky toch spelen door vooruit te gaan met de linkermuisknop. De linkermuisknop kan ik automatisch ingedrukt laten houden waardoor ik mijn voet vrij had om met de joystick van mijn rolstoel de camera te bedienen.

Een aantal jaar later ontdekte ik oogbesturing. Met oogbesturing kan ik nu de camera met mijn ogen bedienen. En zo zijn heel veel spellen toegankelijk voor mij.


Zoals je gelezen hebt, is het vinden van de juiste oplossingen/hulpmiddelen belangrijk als je met je beperking wilt gamen. Ik heb het geluk dat ik weet waar op het internet ik moet zoeken of wie ik moet aanspreken als er iets niet lukt. Maar dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er organisaties in België en Nederland die je hierbij kunnen helpen om mee te zoeken naar oplossingen. Modem is zo’n organisatie. Zij houden zich vooral bezig met bijscholingen organiseren om (meestal professionals) te informeren inzake communicatiehulpmiddelen, waar digitale communicatie (waaronder gaming) ook bij hoort. Als individu kan je met hen ook contact opnemen als je een specifieke vraag hebt.


Op Facebook is er ook een Facebookgroep genaamd GamenZonderBeperking waar mensen met een beperking elkaar kunnen helpen bij het vinden van specifieke oplossingen. In deze groep delen we ook ervaringen over games en alles daarrond. Dus kom zeker een kijkje nemen.


Als laatste wil ik ook de gaming-beurs Gameforce te Brussel in de schijnwerpers zetten. Dit is de grootste beurs over gaming in België die zal plaatsvinden op 30 september en 1 oktober. De lezers van deze blogpost zullen de stand over aangepast gamen waarschijnlijk heel interessant vinden. Ik kan helaas niet aanwezig zijn – hier baal ik echt van – maar wie wel aanwezig zal zijn, is Modem. Dus ga er zeker langs!


Ik wil Amber Janssens (journaliste De Standaard) en Wim De Backer (Modem) bedanken voor het realiseren van deze artikel. Want hoewel aangepast gamen nu eindelijk een agendapunt is bij game-ontwikkelaars en uitgevers, zijn de spelers die deze aanpassingen gebruiken nog niet voldoende op de hoogte.


62 weergaven

Wat is er nieuws?

bottom of page